2010. március 2., kedd

Projektmódszer, Vitamódszer - 1.0, 2.0

A legutóbbi informatika órán a Projektmódszer és a Vitamódszer került a középpontba. Két-két csoportban dolgoztunk és az volt a cél, hogy az IKT hatására változó módszertani kultúrát térképezzük fel. Tehát egyrészt IKT-s célzattal vizsgáltuk meg a két módszert, másrészről pedig a Didaktika könyvet hívtuk segítségül, mint "hagyományos forrást". Mindezt a MindMeister fogalomtérkép segítségével ábrázoltuk.

A kérdés..., miben tér el az IKT-val támogatott módszer, és az IKT nélküli módszertan.

Vita
A Vita1.0 a szóbeliségre épül, megvalósul a tanulók közötti interakció. Eközben a pedagógus a háttérből irányít, az ő feladata a vita előkészítése, vezetése és lezárása. Sok témalehetőség van, amiről lehet vitatkozni. Eközben a tanulók egyenrangúak. Nincs helyes, vagy helytelen válasz, csoportos értékelés valósul meg. Ebből a szempontból a vita az iskola színteréhez kötött. A vita megvalósulásnak négyféle szempontját adja meg Dillon. Lehet logikai, intellektuális, nyitott és morális.
A Vita2.0 célja a munka világára való felkészítés. Itt megjelenik a világos érvelés, a partnerek véleményének megértése, értékelése, illetve a saját álláspontunknak megfelelő válaszadás.
A vitakövető szoftver segítségével lehetőség van a vita visszakövetésére, a tudás vizuális megjelenítésére. Ezáltal nem kell egyszerre a vita megfigyelőjének és résztvevőjének lenni. Ennek segítségével jól strukturálhatók a megbeszélések, nagy mennyiségű információ egyszerűen reprezentálható, lehetővé válik trendek, nézetek észlelése.

A Vita 1.0 kifejezetten az iskolában jelenik meg, és a tanulók közötti interakcióra épül. A Vita 2.0 a munkára készít fel. Itt a tudás vizuálisan is megjelenik, tehát könnyebben nyomon követhető, így valószínűleg következtetéseket is könnyebben levonhatunk, hiszen visszaolvasható, és könnyebben átlátható. Mindemellett rögzíthető, maradandó. A vita a csoportos beszélgetést, vitatkozást segíti elő, érvek, ellenérvek gyártásával. Szerintem egyik sem jobb vagy rosszabb a másiknál. 2.0 előnye mellett szól, hogy visszakövethető, és később is felhasználható, (ha minden igaz).

Projekt
A Projektmódszer1.0 különös ismertetői, hogy a középpontba egy komplex problémát állít, melyet a diákoknak kell megoldania. Ez a módszer erőteljes motiváló hatású, főként azért, mert kooperálva dolgozhatnak a diákok, másrészt pedig, akár egy szabadon választott témát is feldolgozhatnak. A tanulók hasznukat láthatják egy megvalósított projektben. A projekt célja lehet egy gyakorlati feladat megvalósítása, a tudás elsajátítása, de akár esztétikai élmény kialakítása, vagy egy probléma megoldása is.
A projekt a témaválasztással kezdődik, ennek előnye, ha a diákok szabadon választhatnak érdeklődési körüknek megfelelően. Ezután kezdődnek a tervezés lépései, majd a kivitelezés, mely talán a legnagyobb időt veszi igénybe, és végül a zárás és értékelés.
Ez a módszer nagyfokú önállóságot biztosít a tanulóknak, a tanulás indirekt módon megy végbe. Újfajta tanár-diák viszony kialakítását teszi lehetővé. Mindemellett egy kis nehézséget okozhat, hogy a tantervi kereteket meg kell bontani, illetve sok időre van szükség a felkészülésre.
A Projekt2.0 az 1.0-hoz hasonló lépésekből tevődik össze. A döntéssel kezdődik, mely a témára vonatkozik, majd következik a tervezés, megvalósítás és értékelés. Mindezeket lebonthatjuk tanár-diák feladatokra. A pedagógus irányítja, szervezi a tevékenységet. Az ő szerepe a tervezés, az értékelés, az irányelvek megadása. Ebből a szempontból a diákoké az aktív szerep. Az ötletgyűjtés, a tartalom megtervezése, elkészítése, a dizájn, a tartalomfejlesztés, majd a bemutatás, valamint az értékelés szempontjából a tanulók értékelik társaikat és önmagukat.

A Projekt1.0 és 2.0 szerintem elég hasonló egymáshoz. A tanulóké az aktív szerep, a pedagógus pedig facilitátorként jelenik meg, a háttérből irányít. A projekt lépéseinek folyamata is megegyezik. A 2.0-nál megjelennek a multimédiás tartalmak, valamint azok fejlesztése. Nagy szerepet kap a formatív értékelés, és megjelenik az önértékelés.

Úgy vélem a Vita 1.0 és 2.0 jobban eltér egymástól, főként a szoftver miatt. Ezen kívül sok hasonlóságot lehet felfedezni. A Projekt 1.0 és 2.0 pedig szinte teljesen azonos a felépítését tekintve.

A házi feladat, megbeszélés és magyarázat 1.0 segítésével ezen a héten feladatunk lesz az egyik általunk választott módszer 2.0-ás változatának elkészítése. Ez a feladat most nagyon érdekesnek ígérkezik. :) Remélem később is így fogom gondolni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése