2010. március 7., vasárnap

Házi feladat 1.0, 2.0

Ezen a héten lehetőségünk volt választani néhány oktatási módszer közül, melynek elkészítettük a 2.0-ás változatát. Én a házi feladatnak néztem utána és annak kidolgozásába vetettem bele magam.
Először ismertetem az 1.0-ás változatot, melyet alapul véve jutottam el a 2.0-áshoz. A fogalomtérképen is feltüntettem a gondolataimat Házi feladat 1.0 és 2.0 címszó alatt.

Házi feladat1.0


A házi feladat a tanuló önálló feladatvégzésén alapszik. Mint a nevéből is látszik, otthon elvégzendő feladatokat jelöl ki a pedagógus, melyhez biztosítja azt a tudást, mellyel a diákok megfelelően el tudják végezni a munkát. A lecke megoldása után következhet az ellenőrzés. A szülők által történő ellenőrzés javíthatja az eredményeket, a diákok talán lelkiismeretesebben készítik el a feladatokat. Fontos a pedagógus részéről is a rendszeresség, hiszen ha nincs ellenőrzés, gyakran feledésbe merül a feladat megoldása is.
Többféle álláspont jött létre a házi feladat adás mellett és ellen. Egyik álláspont képviselői szerint a házi feladat növeli a gyerekek közötti különbséget, hiszen jobb családi körülmények között élő gyerekek talán több segítséget kapnak. Egy másik szempont szerint azonban növeli a tanulásra fordított időt.
A házi feladat mindenképp hozzájárul a tanuló felelősségének és önállóságának fokozásához.
A hatékonyságot növelhetjük, ha kialakítunk bizonyos szabályokat az elkészítés érdekében. Fontos szerepe van a gondos kijelölésnek, valamint, hogy a feladat sikeresen megoldható legyen, ne kudarcélményeket okozzon. Érdemes felmérni a tanulók képességeit, időnként a különböző teljesítményű tanulóknak más-más feladatokat adni.
A szülők könnyebben segítenek gyermekeiknek, ha világossá válik számukra a követelmény. Például, hogy teremtsék meg a tanulás feltételeit. Mindemellett a rendszeres ellenőrzés és értékelés is fontos szerepet játszik, ez hozzájárul a színvonalas megoldáshoz.
A házi feladat fajtái közé tartozik az írásbeli, szóbeli és gyakorlati cselekvés. A szóbeli feladatok lehetnek memoriterek, például egy vers megtanulása, illetve lehet szabadon megfogalmazott tankönyvi tananyag elsajátítása. Az írásbeli feladatok általában munkafüzetekhez, feladatlapokhoz kapcsolódnak.

Házi feladat2.0

A házi feladat2.0 esetében is a pedagógus szerepkörébe tartozik a feladat pontos kijelölése, a megoldásra való felkészítés és motiválás valamint az ellenőrzés.
A házi feladat hatékonyságát növelhetjük web2.0 alkalmazások használatával is, mely a diákok esetében többnyire motivációval jár együtt. Közösségi oldalakon keresztül, twitter segítségével, online keretrendszereken is megvalósítható a tanulás. A feladat megoldhatósága hozzájárul a sikerélményhez. A 2.0-nál is fontos a pedagógusok és szülők rendszeres ellenőrzése a jobb teljesítmény érdekében, valamint a tanulók is ellenőrizhetik, értékelhetik egymást.
A házi feladat fajtáit tekintve beszélhetünk önálló és kooperatív feladatokról. Az önálló feladatoknál is megjelenhetnek a web2.0-ás eszközök, egy kiselőadás keretében például multimédiás eszközök használata, segítségül hívása, majd az előadás bemutatása a csoportnak, osztálynak. Ez részben írásbeli, részben szóbeli feladatnak minősül.
Kooperatív keretek között szerep jut a közösségi portáloknak, twitternek és minden olyan alkalmazásnak, mely lehetővé teszi a hatékony és egyszerű kommunikációt a felek között, valamint az együtt dolgozás lehetőségét szolgálja. Itt például megemlíteném a MindMeister fogalomtérképet, melyben lehetővé válik az egy időben történő közös szerkesztés, illetve a wikipédia is nagy szerepet tölthet be, és a közösen szerkeszthető dokumentumok. Házi feladatként egyszerű projekt elvégzése is motiváló lehet kis csoportok, párok körében.
Ennek során nem csak a diákok önállósága fokozódik, hanem az egymás iránti felelősség is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése