2010. március 12., péntek

A számítógéppel segített tanulás egyéni vagy társas?

A számítógéppel segített tanulás egyéni vagy társas? Erre mi lenne a megfelelő válasz? Szerintem részben egyéni, részben pedig táras.

Társas?
Tanórán, a diákok leülnek egy-egy számítógép elé, ha a pedagógus úgy irányítja a tanórát, hogy lehetőségük legyen kooperálni, ezáltal társassá válik a tanulás. Sokszor nem is kell megteremteni a lehetőséget, a tanulók megtalálják azokat a kommunikációs eszközöket, melyekkel segítséget tudnak kérni egymástól... Sok lehetőség adott ahhoz, hogy a társas forma valósuljon meg. Rengeteg közösségi oldal van, közösen szerkeszthető dokumentumok, weboldalak, melyek által az érintkezés egyértelművé válik. Ilyenkor inkább közvetetten kommunikálnak egymással, de a társas érintkezéshez nem is szükséges feltétlenül a közvetlen forma. A legtöbb diák kedvenc tevékenysége délutánonként az msn-ezés, ami azt jelenti, szintén nem egyéni a tanulás, hiszen segíthetnek egymásnak a tanulók. Feltételezem beszélgetés közben tanulnak is...

Egyéni?
Egyéninek mondható ha a diák önálló munkát kapott, leült a gép elé, és rákeresett valamire? Ezt a tartalmat korábban létrehozta valaki, tehát nem teljsen önálló a tanulás, mégis egyedül végzi a tevékenységet, ilyen szempontból egyéni.
Ha például egy tanóra keretében a számítógép segítségével kell kitölteni egy tesztet, vagy dolgozatot, és nincs lehetőség az interneten keresztül zajló kommunikációra, úgy talán teljes mértékben egyénivé válik a feladatvégzés, a tanulás.

Tehát a számítógéppel segített tanulás egyéni és társas is. Szerintem irányítható a folyamat, de talán nem minden esetben. Ha muszáj lenne állást foglalni valamelyik mellett... egyéni, vagy társas? Még nem tudom mi lenne erre a "helyes válasz". Azt hiszem van még időm gondolkodni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése