2010. március 23., kedd

Számítógéppel segített tanulás a Pedagógiai Programokban

Legutóbbi informatika óránkon egy tetszés szerint kiválasztott iskola Pedagógiai Programját kellett megvizsgálni abból a szempontból, hogy milyen kontextusban fordulnak elő benne a következő kifejezések:
  • információs társadalom
  • számítógéppel segített tanulás
  • digitális
  • multimédia
  • internet
Az általam kiválasztott iskola Pedagógiai Programjában többnyire megtaláltam a megjelölt "címszavakat". Az ötből kettő, a számítógéppel segített tanulás és a multimédia nem szerepel benne. Az órán hallottak alapján ez nem minden iskola Pedagógiai Programjában jelenik meg ilyen mértékben, hozzáteszem ez egy részben informatikai iskola, ezért úgy vélem, ez elvárás ebben az esetben.

Az "információs társadalom"-ra a digitális kompetenciánál találtam rá. A digitális kompetenciában megjelenik az információs társadalom technológiáinak magabiztos, kritikus használata több területen is, pl. a munkában, kommunikációban.

A "digitális" kifejezés természetesen megjelenik ismételten a digitális kompetenciánál, valamint a kiemelt feladatokon belül az IKT kompetenciák fejlesztésénél, melyek kapcsolatban állnak egymással. Itt megjelennek az információ előállítását, bemutatását és megértését elősegítő eszközök. Feladatának tekinti az iskola az IKT eszközök készségszintű használatát a diákok és pedagógusok körében a mindennapokban.

Az "internet" előfordulása volt a leggyakoribb. A digitális kompetenciánál, hálózati együttműködés keretében jelent meg. A kiemelt feladatoknál kommunikációnál, idegennyelveknél tanórán kívüli színtereknél szerepel az internet használat. Az IKT kompetenciánál feltűnik az internet alapú szolgáltatások használata és a velük való kutatás.
A továbbtanulásra való felkészítésnél megjelenő sikerkritériumoknál a korszerű informatikai ismeretek megszerzését is feltüntették. A 11. évfolyam végére minden diáknak képesnek kell lennie hagyományos és digitális információhordozók felhasználásával adott témák feldolgozására, és prezentációs megjelenítésére, valamint ismerniük kell az internet nyújtotta kommunikációs formákat.

Nekem úgy tűnik ebben a Pedagógiai Programban egész jó arányban megtalálhatóak az általunk keresett kifejezések. Remélhetőleg az iskolában ez tényleg meg is valósul.

2 megjegyzés:

  1. Valóban jónak mondható ez az arány. Persze itt nehéz meghatározni a "jóság" kritériumait, illetve az sem mindegy, hogy mihez viszonyítunk. A hazai átlaghoz, vagy ahhoz, hogy milyennek kellene lennie az iskoláknak ebből a szempontból.

    Minden esetre valószínű még mindig hátráltató tényező a számítógép és a hozzá kapcsolódó tanári attitűd. Azaz vélhetően a számítógép napi szintű alkalamzása az oktatásban még odébb van. Tudjuk, a számítógéppel segített tanuláshoz a tanárok fején keresztül vezet az út....

    VálaszTörlés
  2. A hazai iskolákhoz képest tartom "jónak" az arányt. Mondjuk azokhoz képest amik órán elhangzottak, ez egész jól szerepelt... :D

    De igazad van, egyet értek. :) Remélhetőleg egyre befogadóbbakká válnak a pedagógusok...

    VálaszTörlés