2010. május 15., szombat

Oktatási stratégiák 1.0 és 2.0

Az órai feladatunkat a Didaktika tankönyv fellapozásával kezdtük meg, melyben megtekintettük az általunk választott oktatási stratégia 1.0-ás változatát.
A szociális és tanulási készségek tanítását választottuk kooperatív tanulás segítségével.
Először összeállítottuk a tankönyv alapján ennek ismérveit, mely a következőképpen néz ki:

Célként jelenik meg a társadalmi életre való felkészülés, melynek feltételei:
  • kölcsönös függőség
  • motiváció a közös célok elérésére
  • baráti viszonyok kialakulása
  • kommunikációs készségek fejlődése
A tanár feladatai közé tartozik:
  • óra céljának pontos bemutatása
  • alapvető ismeretek közlése
  • csoportok kialakítása
  • csoportok munkájának segítése
  • produktumok értékelése vagy közös munka bemutatása csoportonként
  • csoportos és egyéni teljesítmények értékelése
Ennek alapján próbáltunk kialakítani egy 2.0-ás változatot, melyet web2.0 eszközökkel igyekeztünk megtámogatni, melyek beépülhetnek az oktatásba.
A tanulás során hatékonyan felhasználható eszközöket gyűjtöttünk össze, többek között a blogot, közösségi oldalakat, kép- és videomegosztó oldalakat, üzenetküldő alkalmazásokat.
Ezeket próbáltuk beépíteni a korábban felvázolt tanulási környezetbe.

A kölcsönös függőség minden csoportmunka során megnyilvánul, ennek során a megosztó szolgáltatások, pl. a google dokumentumok is jól alkalmazhatóak. A motiváció és közös célok elérése érdekében ezek szintén hatékonyan szerepelhetnek, hiszen a legtöbb web2.0-ás alkalmazás motivációs erővel bír, mely közös célokat is szolgál, és felelősséget alakít ki egymás iránt. Így online alkalmazások segítségével is egyértelműen megvalósítható a csoportmunka.
A baráti viszonyok alakulásában szerepe lehet a közösségi oldalaknak, a közelebbi megismerésnek, az azonnali üzenetküldő alkalmazásoknak, mint pl. az msn, vagy a Skype, de a blog is hatékony egymás véleményének, élményeinek megismerésére.
A kommunikációs készségek fejlődése a blogok segítségével megvalósulhat, akár egymás blogját olvasva, illetve az üzenetküldő alkalmazások is megfelelőek lehetnek, ahol az egymással történő beszélgetés során szintén tanulhatnak egymástól a diákok, fejlődhetnek kommunikációs készségeik.

Pedagógusi feladatok ellátása során a csoportalakításban is kialakíthatunk különböző felületeket az együtt dolgozás érdekében. (pl. ning) A közös munkát be lehet mutatni online prezentáció segítségével, majd ennek következtében közösen megbeszélni. Tehát szinte minden feladat, cél átültethető 2.0-ás környezetbe. Mindez gyakran a pedagógusok felfogásától, rugalmasságától függ. Ha vevőek és hajlandóak az információs társadalom diákjait a 2.0-ás eszközök segítségével tanítani, úgy elképzelhető ennek megvalósulása.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése